27 פברואר, 2011

אלף מילים


כשאני חולה, אני לא ממש מתפקדת. בסופ"ש האחרון לא הייתי במיטבי (ובעצם גם עכשיו) וזה נורא תסכל אותי שאין לי כוחות להרים את עצמי מהספה ולהכין משהו.. כל דבר.. לא יכולה. במשך היום זפזפתי בין הערוצים וניסיתי להעסיק את עצמי כדי לא לחשוב "מה את יושבת ומתבטלת? קומי עכשיו ותכיני איזו עוגה..!".זה עבד במחצית הראשונה של היום. בערב כבר לא יכולתי ונכנסתי למטבח בניסיון להכין דבר או שניים. כנראה שהחולי שיבש לי את ההיגיון, כי הדבר שלכבודו כינסתי את עצמי היה פרלינים.



כמו שסיפרתי לכם בפוסטים קודמים, אני לא בתחום הפרלינים. הטימפרור מלכלך לי את כל השיש.. אבל הייתי חייבת, מזוכיסטית שכמותי. וכשחייבים, חייבים. החלטתי לא לתת לשוקולד לנהל אותי, אז הלכתי על טימפרור בשיטת ההזרעה. הגנאש היה מריר-פסיפלורה שחמיצות הפסיפלורה והשוקולד המריר היו לטעמי. אז הכנתי גנאש, יצרתי מרובעים, טימפררתי, טבלתי וקישטתי את הפרלינים. לקח לי הרבה זמן עד שהיגעתי לשלב הסיום (שהוא הרבה מים חמים בכל הקערות, המריות והמזלגים, פשוט אין דרך אחרת טובה יותר להיפטר משאריות השוקולד). אם הייתי מרגישה יותר טוב, אני מתארת לעצמי שהייתי מסיימת במחצית הזמן, אם לא פחות.


בסופו של דבר הפרלינים היו מוכנים ולי כבר לא היה כח לצלם אותם. סידרתי את כולם בקופסא והלכתי לנוח. אין שמץ של היגיון. הרווח מהתמונה לא היה הפעם. לא היה הפסד, אבל הצילום הפך לחלק בלתי נפרד מתהליך העבודה ופסחתי על שלב זה לכן זה מרגיש לא גמור. כמו שכולם יודעים, תמונה אחת שווה לאלף מילים. לא יכולתי לוותר על תמונה בפוסט הזה, אז שילבתי תמונות של אשכולית אדומה מקסימה שנקלעה לדרכי לפני חודשיים, אולי קצת יותר. את הפרלינים תנסו לדמיין.


20 פברואר, 2011

macaron pistache



אחת המילים האהובות עלי בצרפתית (והאמת שגם בבולגרית) היא פיסטוק. פיסטאש.. מהמם. (או שאמפאסטאק, בבולגרית). איכשהו, תמיד כשאני מגיעה לקונדיטוריה טובה, אני מחפשת את המאפה/עוגה עם הפיסטוק. המחשבה על אכילת עוגה ירוקה, די מרתיעה את רוב האנשים. מובן לחלוטין. להבדיל מורוד שמזכיר לנו פטל, אדום שמזכיר תותים, חום - שוקולד וצהוב - לימון, ירוק - פטרוזיליה? נכון, פיסטוק הוא לא הדבר הראשון שעולה לראש. אם זה קשה לכם - תעצמו את העיניים, תנו ביס בעוגה הירקרקה ותזמינו עוד אחת לבית.


כבר דיברנו על כך שעוגיות המקרון נמצאות במעמד גבוה מרוב העוגיות וזוכות לכבוד רב בקרב מומחי הפטיסרי. לאחרונה אני נתקלת בתמונות רבות של עוגיות המקרון המקיפות עוגות מפוארות, בתור קינוחים מרשימים או "סתם" בקופסאות של הרמה האגדי ואני פשוט רוצה להיות שם. בנקודה שבה הדמיון עולה על המציאות, במקום שזוג עיניים לא מספיקות וגם לא מיליוני תאי זיכרון. זה קשה לתפוס עד כמה נוכחות הפטיסרי אינה מובנת מאליה, למרות שלכל כיוון אליו תכוון מצלמה, ישתתפו בתמונה קנאלה וקרואסון.. 


להתגעגע זה טוב. ועכשיו, ביצוע עוצר נשימה. תגבירו את הווליום.

18 פברואר, 2011

עלים מעולים


בצק עלים - כולם מכירים. הבצק הדפוף חדר למקפיא הישראלי די בקלות. אפשר להכתיר אותו כ"מלך הבצקים של ישראל". הבורקסים שאנחנו אוהבים לחטוף בבוקר כשאף אחד לא שם לב, שלל המאפיםהמלוחים, המתוקים, ממשה בתיבה עממי ועד מיל פיי אלוהי (לא מאמינה שהכנסתי משה בתיבה ומיל פיי באותו משפט. תעשו לי טובה, קחו נשימה בין לבין). ולמה לא, הרי הוא כל כך טעים וידידותי למשתמש. מגיע לו!



רוב האנשים (השפויים) קונים בצק עלים. הבעיה שב-99 אחוז מהמקרים, בצק העלים יכיל מרגרינה ולא חמאה. למה בעיה? כל מי שטעם בחייו בצק עלים עשוי עם חמאה, יודע לומר עד כמה ההבדל תהומי. קצת קשה למצוא בצק עלים המכיל חמאה (ולא מרגרינה) בהישג יד (קצת יותר אפשרי מבעבר, אבל עדיין לא בקלות).



אני את בצק העלים שלי מכינה בעצמי. מרדדת, מקפלת.. ובעיקר מחכה. הבצק דורש הרבה זמן קירור (יחסית לבצקים אחרים) עד שהוא מוכן לשימוש. אבל לבסוף, כשהוא מוכן, יש כל כך הרבה דברים שאני רוצה לעשות איתו. הוא כל כך נעים ואלסטי שאני מתאהבת בו בשניה. זהו. רידדתי, קרצתי, הכנתי מלית, סגרתי מאפה. לתנור. החום גבוה והבצק עולה. הדפים נפרדים וניחוח חמאה עולה באוויר.
חברים, אתם פשוט חייבים עלים. חייבים.

17 פברואר, 2011

קלאסיקה מודרנית


כשאני במטבח, אופה, אני עושה את כל שיבכולתי על מנת למנוע הפרעות. אני משתדלת לאפות כשהמטבח פנוי לשעה-שעתיים לחלוטין. לא תמיד זה מצליח, כי לעיתים (קרובות) יש לי דחף כזה שלא נותן לי מנוחה ושולח אותי הישר למטבח. עכשיו, כשאני בתקופת מבחנים, מי שמתקשר ומצליח לתפוס אותי, יכול להבין שהייתי באמצע הלימודים. בזה פחות מצליחים להטריד אותי. ואם אני לא עונה? כנראה שאני בין המיקסר לתנור.



אתמול היה לי דחף. דחף רציני ביותר להכין Saint Honore. מדובר בעוגה קלאסית, אחת כזו שתופיע בכל פטיסרי שמכבד את עצמו. למרות הרושם הרב שהעוגה הזו מייצרת, היא איננה מורכבת ואפילו די פשוטה להכנה (אלא אם הכנתם את בצק העלים, הבצק הרבוך וקרם הפטיסייר לבד, כמוני) אבל יש לה כמה שטיקים שהופכים אותה למלכותית ואצילית.



הבסיס של ה"סנט אונורה" הוא בצק פריך מתוק, שבמשך הזמן הוחלף בבצק עלים, פחזניות עם קרם פטיסייר אוורירי ונילי עטופות קרמל, מסודרות במעגל ומקיפות את אותו קרם וניל שזולף בצנטר מיוחד - היום ברוב המקומות הפחזניות מקיפות קרם שנטילי (קצפת, אם תרצו).



זה מה שנקרא קלאסיקה מודרנית. לקוחים את זה, משנים באחר והופ - התוצאה דומה אך המהות שונה. בצק עלים, שנטילי וקרם פרלינה (נוגט אגוזי, בתוך הפחזניות). אנחנו עם לא אנין טעם במיוחד, אך לזכותנו יאמר - שאנחנו מנסים ולאט לאט מתפתח פה זן של אנשים שמבינים באיכות ולא מתביישים בזה.
זהו. חזרה ללימודים. אני בנייד אם מחפשים אותי.

11 פברואר, 2011

Valentine's day



נכון שאנחנו לא צריכים יום מיוחד בכדי להביע את אהבתנו במילים.. אבל כנראה שכמעט כולנו כן צריכים את היום הזה בכדי להביע את אהבתנו במתנות. זה לא באמת חג, אבל למה לא לחגוג ? האמת שמבחינת אפייה, אני לא ממש מחכה ל"יום האהבה" כי בדרך כלל אני לא מכינה עוגות עם סמלי אהבה ברורים. לפעמים זה די מעצבן, העוגות הורודות-אדומות הבוהקות, מלאות בסוכר בצורת לבבות וכמות אדירה של צבעי מאכל בכל ביס. פעם, פעמיים בשנה. לא יותר. לזה אני כן מוכנה. וגם הפעם נערכתי עם כמה רעיונות מראש שאף אחת מהן לא באה לידי ביצוע. היה חסר ביצים, קניתי ביצים, הכנתי בצק רבוך.



עוגות עם שוקולד, תותים, קצפות, דובדבנים.. אלו העוגות שמככבות ביום אהבה. מתחשק לכם דווקא להכין עוגת גזר עם קיווי ? תדחו את זה בעוד שבוע. אין סבלנות, אני מבינה. גם לי לא ממש היה סבלנות לזלף לבבות, כי ידעתי שהן יהיו במלוי קרם ורוד, עם תותים וסוכריות. זה לא כל כך נורא, זה פשוט קצת יותר מדי קיטש בשבילי.



למרות הכל, אין יותר רומנטי מלקבל עוגה בחג האהבה. אז שווה וכדאי להשקיע במשהו מתוק ומפנק.. גם אם לא מתחשק לכם להכין, רוב הקונדיטוריות ערוכות ליום זה ותוכלו למצוא בהן כמה עוגות עם מוטיב מרכזי - אהבה.




ולך.. שלא היית בטוח. 14/2.
חג אהבה שמח 3>

08 פברואר, 2011

דרבי


דבר (נוסף) שהאמריקאים פשוט לא יכולים בלי, הוא ה- lemon curd. שזה בעצם קרם לימוני חמוץ אך מתקתק, שאי אפשר לפספס בו את הטעם הלימוני המובהק. הם משתמשים בו בכל צורה אפשרית: כשכבה בעוגה, כציפוי לעוגת גבינה, כקינוח אישי ואפילו כמו ריבה - מריחה נדיבה על פרוסת לחם והיום שלהם כבר נראה יותר טוב. יש כאלה שמודים שהיו מוכנים לעשות ה-כ-ל למען כפית מהקרם המהולל. אני עדיין לא נתקלתי בישראלי שמחזיק צנצנת קרם לימון במקרר. אבל, אולי יש כמה כאלו.. זן נדיר.



מי שלא טעם את הקרם ופשוט התאהב (או אמר איכססס חמוץץץ ופגע בכל אוהבי הטעם החמצמץ ובמיוחד בי! סליחה, נרגעתי) כנראה גם לא יוכל להבין במה מדובר. את הקרם הלימוני הנפלא הזה תמצאו בארץ בעיקר בטארטים. את ה-tarte lemon לא תפספסו גם בטובי הפטיסרי שבפריז. משהו קורה שם, בשילוב הזה של הצהובים שפשוט אי אפשר בלעדיו.



למי שמחכה לו צנצנת זכוכית יפהפיה בארון ורוצה למלא אותה, הייתי ממליצה להכין את הlemon curd. אבל אני יודעת שברוב המקרים, זה פשוט לא יקרה. אני מציאותית. אז תכינו ריבה. עכשיו שניתן להשיג תותים כמעט בכל מקום ובמחירים הגיוניים, הנה מתכון לריבת תותים נפלאה (שראינו בפוסט קודם):

הולכים לקנות:
1 קילו תותים חתוכים לרבעים
700 גרם סוכר
מיץ מלימון אחד

חוזרים הביתה:
בסיר מערבבים את התותים והסוכר ומניחים לילה מחוץ למקרר.
במהלך הלילה התותים מגירים נוזלים שיהיו גוף הריבה שלנו.
מוסיפים את מיץ הלימון ומרתיחים. ממשיכים לבשל על להבה בינונית עד להסמכה.
ואיך יודעים מתי זה סמיך מספיק? לפי השיטה הישנה והטובה - מניחים צלחת לכמה דקות במקפיא, יוצקים תלולית קטנה של הריבה על הצלחת הקרה, ממתינים מספר שניות ובודקים אם היא הסמיכה או נותרה נוזלית. אם הסמיכה - הורידו מהאש, צננו את הריבה וצקו לצנצנות זכוכית.

04 פברואר, 2011

תפוחים, אוכמניות ומרובעות



אחת הצורות היותר אהובות עליי בעוגות, הוא המרובע. עוגה ריבועית או חצי כדורית? לחלוטין ריבועית!! יש בעוגה עם 'שפיצים' משהו שפשוט אי אפשר למצוא בסגלגלות ותאמינו לי, חיפשתי בכל פינה. כשאני עוברת ליד קונדיטוריות, מראה פלטת העוגות תמיד שובה את לבי ובא לי גם! גם לי מגיע להוציא מהתנור פלטת עוגה, כזאת שכל אחד חותך לעצמו את המרובע שהוא רוצה. וכשמיישרים פינות - באמת מיישרים פינות. יש כל כך הרבה סוגי עוגות שהייתי רוצה לרבע ולבסוף, לאחר לבטים לא פשוטים, נכנעתי לפיננסייר (שוב..).



כשמכינים עוגה מסוג זה, חייבים להקדיש המון תשומת לב למראה הסופי. אני אוהבת שיש "איזורים" בעוגה, כלומר, מי שיאכל מהמרכז ירגיש שהוא בלב העוגה, ומי שיתנפל על השוליים יוכל לראות שהוא ב"מיסביב" של העוגה. ההבדל הוא קטנטן, אבל שובר את הסימטריה. כאן השטרויזל (מילה מדהימה) קיבל את האחריות ועמד בה בגבורה.


הכי אני אוהבת צילומי תקריב. תמיד אני מגלה משהו שלא הייתי רואה בצילום מרחוק..




עוגות פרי הן עוגות מעולות בעיניי. הן לא כבדות מדי ולא מתוקות מדי. ואם יש משהו שאני אוהבת, זה עוגה חמצמצה. תפוחי הסמית בגג העוגה התרככו במידה המושלמת, המתיקות והחמיצות שלהם מאוזנת, אבל בצבע הן לא חזקות. וכאן מגיעות האוכמניות המדהימות שנותנות קונטרה סגול-כחול משגע וטעם נוסף שמלווה את התפוחים. 



עכשיו כשריבעתי את העיגול, אפשר לנוח ולדמיין אנשים נכנסים לקונדיטוריה שלי ומבקשים פיננסייר תפוחי עץ ואוכמניות..

מרקחת בית



לא, לא 'נתקעתי' עם קילו תותים מיותרים וזקנים. והאמת, עד לפני כמה שעות, גם אני לא הייתי רואה סיבה מספיק טובה לקנות תותים טריים ולרקוח מהם ריבה. זה היה דיי ספונטני. ראיתי את התותים וכל מה שיכולתי לחשוב עליו זה ריבה. ריבת תותים סמיכה, מתקתקה, עם חתיכות תותים רכות שנכנעו לגורלן. הם מתבשלים במיץ של עצמם, התותים. אה, ובסוכר. הרבה סוכר. יש יותר טוב מזה?


למה בעצם אנחנו מצפים כשאנחנו מניחים סיר עם פרי וסוכר על הכיריים? אנחנו רוצים שיהיה סמיך, אבל לא יותר מדיי. אנחנו רוצים שיהיה מתוק וגם.. לא יותר מדיי. שצבע הפרי ישמר ושהפקטין יהיה בכמות מספקת בכדי לקבל את הסמיכות הרצויה. זאת הייתה מלאכה עם ריגוש. היו רגעים בהם הבעבוע התחזק והיה נדמה שהתותים נוטשים את הסירה ורגעים בהם הכל נרגע, כאילו פתחתי מכון לספא ממש בתוך הסיר.



טיפ למכיני הריבה: צנצנת אחת קטנה לא תספיק. הבית התמלא בניחוח תות וקינמון ואני לא חשבתי לרגע על כלים. חשבתי על הסיר החדש שקניתי וכמה שהתותים יפים בתוכו, חשבתי על תבלינים ושימושים לריבה היפהפיה שיצאה לי. ורק כשמידת הסמיכות עמדה במבחן בהצלחה, הבנתי שצנצנת זכוכית קטנה לא תוכל להכיל את סיר הריבה שרקחתי. אז גם את זה צריך לקחת בחשבון, הרי ריבה תמיד מכינים בכמויות..




כמובן שריבה הולכת נהדר עם בריוש אוורירי, או עם קרואסון חמאה חמים.. אני דוקא העדפתי ללכת על משהו מלוח. פרצל. אמנם זה לא נשמע שילוב מנצח, אבל לאוהבי המלוח עם המתוק (כמוני) זה פשוט מעדן.
התמונה האחרונה הצחיקה אותי מאוד.. זה היה חייב להיות בשחור-לבן עם כתם אדום בוהק. נקמת התות.